Vlada republike SrbijeVlada Republike Srbije

Jezici

Apsolutno siromaštvo

Budući da koncept relativnog siromaštva nije najpogodniji za praćenje kretanja stope rizika siromaštva tokom vremena, potrebno je nastaviti kontinuirano praćenje apsolutnog siromaštva prema dosadašnjoj metodologiji (zasnovanoj na potrošnji domaćinstva i apsolutnoj liniji siromaštva). Praćenje apsolutnog siromaštva je važno ne samo sa aspekta praćenja dinamike broja siromašnih, već i zbog formulisanja javnih politika za smanjenje siromaštva.

Da li je neko lice apsolutno siromašno ili nije određuje se poređenjem njegove potrošnje, odnosno potrošnje po potrošačkoj jedinici sa apsolutnom linijom siromaštva. Apsolutna linija siromaštva se definiše kao fiksna potrošnja neophodna za zadovoljavanje minimalnih životnih potreba, a koja se tokom vremena prilagođava samo promenama cena. Potrošačke jedinice definisane su prema OECD skali (prvi odrasli član domaćinstva = 1, ostali odrasli = 0,7, deca ispod 14 godina = 0,5).

Prema preporuci Evropske agencije za statistiku – Evrostata, Republički zavod za statistiku je 2016. godine izmenio metodologiju obrade podatka o kretanju lične potrošnje[1]. U cilju obezbeđivanja metodološki usklađene serije podataka tokom 2017. godine Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Republike Srbije objavio je u saradnji sa Republičkim zavodom za statistiku revidirane podatke o apsolutnom siromaštvu u periodu 2006-2016. godine. Nakon toga, svake godine u oktobru u mesecu u kome se obeležava Međunarodni dan siromaštva, objavljuju se podaci za još jednu godinu. Moguće je preuzeti pregled podataka iz 2019. godine uz kratku Ocenu siromaštva i osvrt na posledice COVID-19 pandemije.

Usled pandemije virusa COVID-19, Republički zavod za statistiku, polovinom marta 2020. godine, prekinuo je istraživanje „Anketa o potrošnji domaćinstava” (APD) na terenu, i kako istraživanje nije sprovedeno u kontinuitetu tokom cele godine, ne postoji mogućnost da se objave podaci za 2020. godinu na sajtu Republičkog zavoda za statistiku. Ipak, podaci za 2020. godinu su procenjeni i na taj način izračunati, na osnovu prikupljenih podataka iz istraživanja APD, i to u 2020. i 2021. godini. Međutim, usled spomenutog diskontinuiteta nije moguće objaviti podatke.

Podaci o kretanju apsolutnog siromaštva na osnovu podataka iz APD pokazuju da u Republici Srbiji 2020. godine[2] osnovne potrebe ne može da zadovolji približno 446 hiljada stanovnika, odnosno 6,9% ukupnog broja stanovnika. Stopa apsolutnog siromaštva se neznatno smanjuje u posmatranom izveštajnom periodu, iako je i dalje nešto viša nego tokom perioda 2008–2012. godine. Ispod linije siromaštva se nalazi jednočlano domaćinstvo čija je potrošnja manja od 12.695 dinara.

Podaci pokazuju da je najugroženije stanovništvo izvan urbanih područja, posebno u regionu Južne i Istočne Srbije, deca do 14 godina starosti, ali i deca starosti 19-24 godine, lica koja žive u domaćinstvima sa neobrazovanim ili nisko obrazovanim, nezaposlenim i neaktivnim nosiocima domaćinstva.

⇒ Celokupan profil apsolutno siromašnih za 2020. godinu u Excel formatu moguće je preuzeti na linku.

Profil apsolutnog siromaštva, 2006–2020. godine

2006. 2007. 2008. 2009. 2010. 2011. 2012. 2013. 2014. 2015. 2016. 2017. 2018. 2019. 2020.
Linija siromaštva, RSD mesečno po potrošačkoj jedinici 6.221 6.625 7.401 8.022 8.544 9.483 10.223 11.020 11.340 11.556 11.694 12.045 12.286 12.495 12.695
Procenat siromašnih u Republici Srbiji 8,8 8,3 6,1 6,6 7,6 6,6 6,3 7,4 7,6 7,4 7,3 7,2 7,1 7,0 6,9
Donja i gornja granica 95% intervala poverenja
(95% CI)
(7,6 – 10,1) (7,0 – 9,5) (5,0 – 7,1) (5,5 – 7,8) (6,4 – 8,8) (5,5 – 7,7) (5,2 – 7,4) (6,2 – 8,6) (6,6 – 8,5) (6,5 – 8,4) (6,3 – 8,3) (6,1 – 8,3) (6,0 – 8,2) (6,1 – 8,0) (5,5 – 8,3)
Dubina siromaštva u % 2,1
SE (0,23)
1,9
SE (0,21)
1,2
SE (0,13)
1,5
SE (0,17)
1,5
SE (0,18)
1,1
SE (0,12)
1,4
SE (0,18)
1,6
SE (0,16)
1,4
SE (0,12)
1,2
SE (0,11)
1,2
SE (0,13)
1,1
SE (0,17)
1,2
SE (0,12)
1,1
SE (0,13)
1,5
SE (0,29)
Oštrina siromaštva u % 0,8
SE (0,13)
0,7
SE (0,11)
0,4
SE (0,06)
0,5
SE (0,08)
0,5
SE (0,08)
0,3
SE (0,05)
0,5
SE (0,09)
0,5
SE (0,08)
0,4
SE (0,05)
0,4
SE (0,05)
0,4
SE (0,08)
0,4
SE (0,09)
0,4
SE (0,05)
0,4
SE (0,06)
0,6
SE (0,18)
Procenat siromašnih po regionima
Region Vojvodine 8,7 11,9 6,8 4,9 5,9 6,2 6,1 5,2 6,8 6,5 6,3 6,2 6,0 6,0 5,9
Beogradski region 4,3 2,4 2,9 3,6 3,8 3,7 3,1 4,9 4,0 3,9 4,0 4,0 3,9 3,9 4,0
Centralna Srbija (bez Beogradskog regiona) 10,7 9,0 7,0 8,8 10,1 7,9 7,7 9,8 9,6 9,6 9,3 9,1 9,1 9,0 8,8
Region Šumadije i Zapadne Srbije 10,2 7,6 4,0 3,9 5,7 5,4 4,5 6,3 6,7 6,6 6,6 6,8 6,8 6,9 7,0
Region Južne i Istočne Srbije 11,4 10,7 10,7 15,0 15,5 11,3 11,8 14,7 13,5 13,1 12,8 12,1 11,9 11,8 11,1
Procenat siromašnih prema tipu naselja
Gradsko područje 5,3 6,0 5,0 4,8 4,1 4,4 4,3 5,3 5,3 5,4 5,1 4,9 4,8 4,8 4,8
Ostalo područje 13,3 11,2 7,5 9,0 12,1 9,4 8,7 10,5 10,9 10,5 10,5 10,5 10,4 10,3 10,0
Procenat siromašnih prema polu
Muškarci 8,5 8,0 6,1 6,7 7,8 6,5 6,3 7,4 7,7 7,5 7,3 7,4 7,3 6,9 6,6
Žene 9,1 8,5 6,0 6,5 7,4 6,7 6,3 7,4 7,5 7,4 7,3 7,0 7,3 7,2 7,2
Procenat siromašnih prema tipu domaćinstva
Jednočlano 8,6 8,8 6,6 5,5 4,9 4,0 2,7 5,4 3,9 7,9 5,8 5,3 4,3 5,3 3,6
Dvočlano 8,7 9,2 5,5 5,2 4,4 5,3 3,3 5,7 5,8 6,7 7,3 5,5 8,1 6,3 6,0
Tročlano 5,2 4,9 5,1 5,0 6,1 3,3 5,8 4,5 5,0 5,1 5,9 4,8 7,0 8,4 6,8
Četvoročlano 5,7 5,3 4,7 4,3 5,3 5,0 4,7 4,5 6,0 3,9 5,6 4,1 4,9 6,1 6,7
Petočlano 8,3 8,1 5,2 5,5 9,8 8,8 10,9 11,6 8,9 8,7 7,3 10,6 8,1 8,2 7,1
Šestočlano
i više
17,3 14,4 10,0 13,7 14,3 12,7 10,1 14,0 15,4 15,8 12,1 15,2 9,8 7,9 10,7
Procenat siromašnih prema godinama starosti
Deca
do 13 godina
11,6 11,2 7,3 9,7 11,9 9,7 9,4 10,4 10,5 9,9 8,4 9,1 7,6 8,2 10,6
Deca
14–18 godina
11,7 8,8 6,9 8,3 7,9 9,0 9,7 8,8 9,9 10,6 8,5 10,6 8,2 8,5 7,9
Odrasli
19–24 godine
7,2 6,6 5,9 7,2 8,5 7,7 10,2 9,3 9,4 8,0 8,4 9,0 8,6 8,2 10,3
Odrasli
25–45 godina
8,4 7,4 5,0 6,0 7,5 6,1 5,8 6,6 7,2 7,0 6,4 6,0 5,6 5,7 5,8
Odrasli
46–64 godine
7,0 6,6 5,4 5,0 6,7 5,6 5,6 6,9 6,5 6,8 7,0 6,7 6,8 6,2 5,4
Stari
65 i više godina
10,0 10,3 7,5 7,1 6,2 6,1 4,4 6,4 6,5 8,9 7,4 7,0 7,9 8,0 6,8
Procenat siromašnih prema obrazovanju nosioca domaćinstva
Nezavršena osnovna škola 21,0 18,8 9,0 17,4 14,3 16,5 15,6 20,5 18,8 21,8 19,0 18,5 21,3 20,8 17,2
Osnovna škola 13,7 13,2 10,5 10,4 13,7 11,0 11,4 13,8 14,9 11,8 12,2 14,8 12,7 14,1 8,9
Srednja škola 5,5 5,4 4,8 3,6 4,7 3,7 3,3 4,5 4,8 5,6 5,5 4,4 5,0 4,6 4,5
Viša škola 0,6 0,1 2,7 2,0 2,8 2,5 1,6 2,0 0,7 2,5 2,5 2,3 2,2 1,2 0,1
Visoka škola 1,8 0,4 1,9 0,4 0,7 0,8 1,1 0,7 0,5 0,5 1,1 0,9 1,5
Procenat siromašnih prema socioekonomskom položaju nosioca domaćinstva
Samozaposleni 10,2 10,9 5,1 5,5 8,8 6,3 5,5 8,1 9,7 10,1 8,4 6,4 6,6 5,8 5,7
Zaposleni 5,2 5,3 3,9 4,4 6,0 4,0 4,0 3,6 3,2 3,4 2,8 3,5 3,1 2,7 1,6
Nezaposleni 14,7 10,9 16,9 17,0 16,5 16,9 16,7 18,0 21,8 19,0 22,5 23,8 20,6 19,2 17,3
Penzioneri 8,8 7,6 5,7 5,8 5,8 5,9 4,2 6,3 6,3 6,2 6,3 6,8 7,4 8,1 6,5
Ostali neaktivni 28,2 24,2 15,5 29,3 15,5 16,2 24,6 22,4 16,6 21,7 20,4 13,8 23,6 32,7 16,8
Napomena: Apsolutna linija siromaštva definisana na osnovu linije hrane, uvećana za iznos ostalih izdataka (odeća, obuća, stanovanje, zdravstvo, obrazovanje, transport, rekreacija, kultura, ostala dobra i usluge), izračunata u 2006. godini uvećana je za iznos inflacije (merenim indeksom potrošačkih cena) za svaku godinu.
Izvor: APD, RZS.

Više o apsolutnom siromaštvu videti u sledećim publikacijama:

—————

[1] Od 2015. godine primenjuje se Klasifikacija lične potrošnje po nameni na petomesnom nivou, umesto četvoromesnog nivoa.
[2] Podaci su procenjeni na osnovu dobijenih informacija iz Ankete o potrošnji domaćinstava koja je prekinuta, zatim nastavljena polovinom 2021. godine.

Bilten o socijalnom uključivanju

Arhiv biltena o socijalnom uključivanju

Aktuelnosti > <

Kalkulator socijalnih davanja

Blog > <

Aktuelni dokumenti > <

Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji
Decembar, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC u Republici Srbiji: Metodološki okvir i analiza izabranih pokazatelja siromaštva i nejednakosti
Decembar, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj osoba koje žive sa HIV
Decembar, 2021 arrow right pdf [305 KB]
E2E: Utvrđivanje institucionalnog okvira za uspostavljanje Nacionalne standardne klasifikacije zanimanja u Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Analiza održivih modela za obezbeđivanje pristupa čistoj pijaćoj vodi, kanalizaciji i električnoj energiji stanovnicima podstandardnih romskih naselja u Republici Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [4 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj nacionalnih manjina
Decembar, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj migranata i tražilaca azila
Decembar, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj dece
Decembar, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj mladih
Decembar, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj starije populacije
Decembar, 2021 arrow right pdf [307 KB]